BRACTWO ŒW. PIOTRA

(niektóre wyciszone problemy)

Ks. Anthony Cekada


Pytanie
:
Bractwo Œw. Piotra zapocz¹tkowa³o ostatnio dzia³alnoœæ w s¹siedztwie miejsca gdzie, co tydzieñ, odprawiam tradycyjn¹ mszê ³aciñsk¹. Kap³ani Bractwa mówi¹ ludziom, aby nie przyjmowali sakramentów na moich Mszach, poniewa¿ nie otrzyma³em uprawnieñ od miejscowego biskupa, który jest oczywiœcie kompletnym modernist¹. Krytyka mojej osoby przez Bractwo - pomijaj¹c jego dzia³alnoœæ - stawia mnie w niewygodnej sytuacji.

Podejrzewam, ¿e powinienem powiedzieæ moim wiernym, ¿eby kierowali siê jasnymi kryteriami, ale nie wiem jak dok³adnie objaœniæ to zagadnienie. Nie jestem sedewakantyst¹. Jakie jes pomijaj¹c kwestiê papiesk¹ - stanowisko ksiêdza co do problemów zwi¹zanych z Bractwem Œw. Piotra?

OdpowiedŸ: Pomijaj¹c kwestiê legalnoœci pontyfikatu Jana Paw³a II, zagadnienie wspó³pracy czy wspierania Bractwa Kap³añskiego Œw. Piotra (FSSP) poci¹ga ze sob¹ ca³y splot problemów eklezjologicznych, doktrynalnych i moralnych. Niezale¿nie czy zwolennik FSSP gotów jest przyznaæ to, czy te¿ nie, domyœlnie akceptuje on ortodoksjê, legalnoœæ i/lub wewnêtrzn¹ wartoœæ Novus Ordo, ekumenizm, wolnoœæ religijn¹, komuniê na rêkê, tañce liturgiczne, ministrantki, ewidentnie fa³szywe uniewa¿nienia ma³¿eñstw, nowy katechizm, podporz¹dkowanie heretyckim biskupom, prawne usankcjonowanie interkomunii z prawos³awnymi schizmatykami itd., itp.

Kap³ani FSSP nie mog¹ potêpiaæ ¿adnej z tych rzeczy; cz³onkowie Bractwa uzyskali "formaln¹ aprobatê" za cenê swojego milczenia. FSSP nie mo¿e te¿ logicznie mówi¹c potêpiaæ takich rzeczy  albowiem, gdy ich organizacja cieszy siê oficjaln¹ aprobat¹ w swej bocznej kaplicy Koœcio³a Soborowego, to Jan Pawe³ II jest przy g³ównym o³tarzu z tancerzami na mszy dla cz³onków afrykañskiego synodu, oficjalnie zaaprobowana kobieta w innej kaplicy wsuwa w oficjalnie zaaprobowany sposób hostie do r¹k ludzi, a w jeszcze innej kaplicy ktoœ prowadzi dzieciêce msze stosownie do urzêdowo zatwierdzonego dzieciêcego dyrektorium. Tradycyjna Msza i tradycyjna Wiara s¹ w ten sposób zredukowane do jednego z wielu dañ poœród wielu urzêdowo zatwierdzonych w posoborowym bufecie. Kult i Wiara sta³y siê niczym wiêcej, ni¿ kwesti¹ "preferencji"  ja lubiê po staremu, ty lubisz po nowemu, a wszyscy jesteœmy jedn¹ wielk¹ szczêœliw¹ posoborow¹ rodzin¹.

Œwieccy s¹ czasami nieœwiadomi szerszej perspektywy. Widz¹ oni Tradycyjn¹ Mszê i zak³adaj¹, ¿e wszystko jest w porz¹dku. Tak jednak nie jest. W rzeczywistoœci, Bractwo Œw. Piotra krok po kroku prowadzi swych œwieckich zwolenników do high church (*)  nostalgicznego skrzyd³a ekumenicznej, posoborowej religii. Taki cel z pewnoœci¹ mo¿e byæ daleki od przekonañ ksiê¿y i seminarzystów w FSSP. Ale trudno jest zorientowaæ siê, jaki inny powód mogliby oni podaæ dla obstawania przy starej Mszy, ni¿ czysta, sentymentalna "preferencja".

Wszyscy cz³onkowie FSSP musz¹ akceptowaæ legalnoœæ i "doktrynaln¹ czystoœæ" Novus Ordo. Dlaczego powstrzymywaæ siê od celebrowania wa¿nego, dozwolonego i doktrynalnie s³usznego rytu Mszy, je¿eli celebruje go sam papie¿?

Interesuj¹cym by³oby us³yszeæ wyjaœnienie FSSP co do teorii kryj¹cej siê za t¹ praktyk¹.

Ks. Anthony Cekada

Z jêzyka angielskiego t³umaczy³ Miros³aw Salawa

Przypisy:
(*) high church (dos³ownie: wysoki koœció³) - okreœlenie tej czêœci koœcio³a anglikañskiego, której liturgia i zewnêtrzna forma zbli¿ona jest do katolickiej, w odró¿nieniu od "low church" (niski koœció³), który nosi protestancki charakter. (Przyp. t³.).

© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Kraków 2004

POWRÓT DO STRONY G£ÓWNEJ: