ECÔNE – koniec, kropka

 (Rozprawa z 1982 r.)

 

KS. NOËL BARBARA

 

---------------------------------------

 

Cały dramat abp. Lefebvre polega na tym, że odstąpił on od swojego powołania.

 

Wydaje się być niewątpliwym, iż Bóg wybrał go, by dając świadectwo wiary bronił Kościoła. W każdym bądź razie, tak się to nam przedstawiało, dlatego też pomagaliśmy i wspieraliśmy go. Dla obrony wiary nie zawahał się on dobyć miecza i oskarżyć Vaticanum II nazywając go "soborem schizmatyckim". Z drugiej zaś strony prawdą jest, że nawet w swych najbardziej klarownych wypowiedziach używał niepokojących sformułowań. Lecz zaufanie, jakie w nim pokładaliśmy nakazywało nam traktować je jako pewien rodzaj zręcznych, politycznych zwrotów, a nawet "gałązek oliwnych" wyciągniętych do tych członków neokościoła, którzy byliby skłonni je przyjąć.

 

Niestety! Te złudzenia nie trwały długo i w 1979 roku musieliśmy przyjąć do wiadomości: abp Lefebvre odmawiał wypełnienia Bożego wezwania.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

SPIS TREŚCI

 

WSTĘP

 

HISTORIA

Narodziny Ecône

Niejasne okoliczności

Pierwsze trudności

Stracona okazja

Próby pertraktacji

Od kompromisu do niesprawiedliwości

Pojawienie się lefebryzmu

 

DOKTRYNA

Usprawiedliwienie praxis

Dopasowanie słów do okoliczności

Odmowa wyznania wiary

Zaślepienie

Aneks

 

DZIEŁO

Niesolidne seminarium

Mentalność partyjna

Ciężkie, ciasne rozumki

Kolektywne samozadowolenie

Hegemonia

Aneks

 

ROZRACHUNEK

Zmarnowane powołanie

Pora na braterskie skarcenie

 

KONIEC, KROPKA

Ślepa uliczka

Mocni w wierze

 

 

Z języków francuskiego i angielskiego tłumaczyli Iwona Olszewska i Mirosław Salawa

 

Tekst oryginalny: Père Noël Barbara (a), Ecône point final, "Forts dans la Foi". Organe de L'Union pour la Fidélité, 2è trimestre 1982. Nouvelle série, nº 10, str. 90.

Wersja angielska: Ecône full stop, "Fortes in Fide" (internet).

 

–––––––––––

 

Przypisy:

(a) Por. Ks. Noël Barbara, 1) List otwarty do członków Bractwa Świętego Piusa X.

 

2) Papieska nieomylność a dzisiejszy kryzys w Kościele.

 

3) Uderzające podobieństwo reform Pawła VI do reformy anglikańskiej 1549 roku.

 

4) Katolicka Msza święta a Novus Ordo Missae. Czy NOM jest ważną mszą?

 

5) Czy Jan Paweł II jest modernistą?

 

6) Zdemaskowanie braku autorytetu władzy Neokościoła.

 

7) Quare semper hoc loqueris? Dlaczego zawsze mówisz to samo?

 

8) Widzialność Kościoła – szkopuł dla obrońców Wiary.

 

 (Przyp. red. Ultra montes).

 

( PDF )

 

© Ultra montes (www.ultramontes.pl)
Cracovia MMVII-MMVIII, Kraków 2007-2008

POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ: